A villanymotorral és akkumulátorral ellátott, környezetkímélő technológiákat alkalmazó autók jelenleg még nem számítanak elterjedtnek Magyarországon, habár térfoglalásuk hazánkban is gyors ütemben zajlik. A jelenleg futó mintegy 10000 hibrid jármű több, mint egyötödét 2016-ban helyezték forgalomba. Hasonló a helyzet a tisztán elektromos hajtású járművekkel is, a közel ezer elektromos személygépkocsi mintegy negyed része tavaly került a magyar utakra. Ha a számokat a magyar gépjárműállomány egészéhez viszonyítjuk, megállapítható, hogy ez valóban szerény részesedés, ami európai összehasonlításban is alacsonynak számít.
Ezért nem igazán meglepő, hogy a lakosság jelentős része saját bevallása szerint is keveset tud az elektromos autózásról. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy az elektromos autók általános megítélése mennyire kedvező, legtöbben ezt tartják a ma elérhető technológiák közül a legjobb megoldásnak. A „villanyautók” jövőjébe vetett bizalmat látványosan jelzi, hogy a felmérésben szereplő minden második megkérdezett szerint 5-10 év múlva az elektromos vagy a hibrid autók lesznek a legelterjedtebbek Magyarországon.
Választás a belsőégésű motorok különböző fajtái és az elektromos meghajtás között
2015-ben a Magyarországon forgalomban lévő személygépkocsik 71 százaléka volt benzines, 28 százaléka pedig dízelüzemű, az újonnan regisztrált autók esetében viszont 52-46 volt az arány a gázolajjal működő autók „javára”. Vagyis míg az autók többsége benzinnel megy, az új vásárlók inkább az általában valamivel drágább dízelüzemű járműveket részesítik előnyben, mindenekelőtt strapabíróságuk és az alacsonyabb fenntartási költségek miatt. Az adatokból az is látható, hogy a tapasztalatok rendkívül fontosak, vagyis azok, akik jelenleg dízelüzemű autót használnak, egy új beszerzés során is nagyobb valószínűséggel ragaszkodnak majd ehhez a technológiához.
Személygépkocsik aránya üzemanyagtípus szerint 2014-ben – forrás: ACEA
A fentiek is bizonyítják, hogy a vágyak és igények nem állnák útját a magyar járműpark intenzívebb átalakulásának. A hibrid és elektromos gépjárművek már ma is népszerűek lennének autóvásárlás esetén, erre utal, hogy a kérdezettek 30 százaléka valamelyik korszerű technológia mellett tenné le a voksát. Az elektromos erőforrással (is) ellátott gépkocsik iránt főként a 35 év alattiak, a budapestiek, a jó anyagi helyzetűek és az új autó vásárlását tervezők lennének fogékonyak.
A villanymotorral és akkumulátorral ellátott, környezetkímélő technológiákat alkalmazó autók jelenleg még nem számítanak elterjedtnek Magyarországon, habár térfoglalásuk hazánkban is gyors ütemben zajlik. A jelenleg futó mintegy 10 000 hibrid jármű több, mint egyötödét 2016-ban helyezték forgalomba. Hasonló a helyzet a tisztán elektromos hajtású járművekkel is, az európai átlaghoz képest alacsonynak számító valamivel több mint 800 elektromos személygépkocsi körülbelül negyed része tavaly került a magyar utakra. Mivel az emberek nem gyakran találkoznak a hibrid felirattal, és még ritkábban látják azt a bizonyos zöld rendszámot, kétharmaduk semmit vagy csak keveset tud az elektromos autókról. A közeljövő minden bizonnyal gyorsan terjedő megoldásról, a plug-in hibrid (PEHV) technológiáról például válaszolóink „alig látható” százaléka rendelkezik bármilyen ismerettel. A jobb anyagi helyzetűek és a magasabb iskolai végzettségűek tájékozottabbnak vélik magukat, ezen kívül az érdeklődést, így az informáltságot is alapvetően befolyásolja, hogy ki milyen erősen kötődik mindennapi élete során a közlekedéshez és a járművekhez. Azaz tájékozottabbaknak tartják magukat a férfiak, az autóvezetők, akik hetente többször, vagy minden nap gépkocsiba ülnek, illetve azok, akiknek a háztartásában több autó is van.
A viszonylag alacsony szintű tájékozottság ellenére minden második kérdezett meg tudott nevezni legalább egy elektromos autó-márkát. A legtöbben a Teslát ismerik, amit a legalább egy márkát megnevezők 39 százaléka említett, ezt követi a Toyota 20, a BMW 11, majd a Nissan 10 százalékkal. Az amerikai Elon Musk márkájának ilyen gyakori említése azért érdekes, mert prémiumkategóriás autóiból egyelőre csak néhány darab fut a magyar utakon. A Tesla története, esetünkben meglepő ismertsége és népszerűsége látványosan bizonyítja, hogy a klasszikus autóipari megoldásoktól műszaki és formai tekintetben egyaránt eltérő, a marketingben és az értékesítés stratégiájában is eredetit produkáló gyártó milyen hatékonyan formálja az autóról, az autózásról való gondolkodást.
Vizsgálatunk bizonyítja, hogy az elektromos autókról alkotott kép egyértelműen pozitív a magyar lakosság körében, a 18 év felettiek 38 százaléka maximálisan jó megoldásnak tartja az elektromos autókat, a pozitív értékelések aránya összességében 70 százalék. Nem meglepő ezek után, hogy a felnőtt népesség több mint fele szívesen vásárolna is ilyen gépkocsit. Különösen azok tartják jónak az elektromos autókat, akik úgy gondolják, hogy valamennyire vagy nagyon tájékozottak ezekkel a gépkocsikkal kapcsolatban, az ő értékélésük a 0-100-as skálán 80 pont volt, és kétharmaduk vásárolna szívesen elektromos autót. A jövő közlekedésének technológiai alapjait radikálisan újraértelmező megoldással kapcsolatos határozott nyitottságot jelzi, hogy a róla való részletesebb, alaposabb tudás hiánya sem okozott gondot a válaszolók számára véleményük megfogalmazásakor.
Ha a különböző üzemanyagtípussal hajtott autók közül kell választani, a kérdezettek többsége akkor is a villanymotorral rendelkező autókat helyezik előtérbe: a tisztán elektromos meghajtású autókat 27 százalékuk választotta, további 30 százalékuk a hibrideket. Elsősorban azok tartják az elektromos vagy hibrid autókat a legjobbnak, akik eleve jobban otthon vannak a témában, illetve rendszeresen vezetnek autót. Itt azok lógnak ki egy kicsit a sorból, akik napi szinten 50 km-nél többet vezetnek és a technikai előnyök helyett inkább a mai viszonyokból és üzemanyagtöltő infrastruktúrából következő realitásokat helyezik előtérbe, körükben természetesen a hibridek mellett magas a dízellel működő gépjárművek említése.
A kérdezettek többsége bizakodó az elektromos vagy a hibrid autók jövőjével kapcsolatban, hiszen 50 százalékuk szerint ezek lesznek 5-10 év múlva a legelterjedtebbek Magyarországon. Természetesen itt is tetten érhető a szimpátia és a tájékozottság hatása a véleményekre, leginkább azok bíznak az elektromos autók jövőjében, akik jól ismerik a technológiát. Ugyanakkor ebben a megközelítésben is látható, hogy a gyakran, sokat vezető sofőrök kevésbé optimisták, ők inkább a hibrid technológia elterjedését tartják valószínűnek a közeljövőben, a tisztán elektromos autók rövidtávú térnyerésében kevésbé bíznak.
Az emberek megkérdőjelezhetetlenül az elektromos autó környezetbarát voltát tartják a legnagyobb erényének: ezt a mozzanatot emelte az első helyre a kérdezettek háromnegyede. Második fontos szempontként szerepel az olcsó “üzemanyag”, amit a megkérdezettek több mint fele említett összességében. Az elektromos autózás részleteiben tájékozottabbak több pozitívumot is fel tudtak sorolni, így az alacsonyabb adminisztratív és napi költségek említése mellett a válaszolók 15-20 százaléka olyan speciális előnyöket is meg tudott nevezni, mint a „jobb menetteljesítmény”, az „alacsonyabb szervizköltség” és a „jobb térkihasználás”.
Szemben az előnyökkel, a negatívumok tekintetében már nem volt olyan opció, amit a kérdezettek nagy része egyértelműen kiemelt volna. Összességében azonban olyan hátrányok jöttek elő, amelyek az technológia egyelőre gyenge piaci elterjedtségéből fakadnak. A magas ár jelenti az elektromos autókkal kapcsolatos legfőbb problémát a kérdezettek szerint, míg „második körben” a hatótávolsággal, ezzel összefüggésben a töltéssel kapcsolatos nehézségeket, a töltőhálózat hiányosságait említették legtöbben.